نهج

شیوه های تعلیم قرآن در آموزش و پرورش باید از اصول تربیت اسلامی گرفته شود

1389/11/26 11:46
نویسنده : امیر
1,654 بازدید
اشتراک گذاری

شیوه های تعلیم قرآن در آموزش و پرورش باید از اصول تربیت اسلامی گرفته شود


دستورات الهی درباره تعلیم و تربیت در قالب آیات کریمه قرآن مجید و احادیث و روایات نقل شده از پیامبر اعظم(ص)، معصومان(ع) و نیز تحقیق و پژوهش های علما و دانشمندان مسلمان بیان شده است
منبع خبر: www.iqna.ir

شیوه های تعلیم قرآن در آموزش و پرورش باید از اصول تربیت اسلامی که در قالب آیات کریمه قرآن مجید و احادیث و روایات نقل شده، گرفته شود .

سید«علی سرابی» مدیر عامل اتحادیه تشکل های قرآنی، در گفت وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) ضمن بیان این مطلب و با اشاره به مفهوم تعلیم و تربیت اسلامی، گفت: آداب و روش های تعلیم و تربیت در اسلام از دیرباز مورد توجه همگان بوده است و آن چه که در حال حاضر به عنوان مبانی مسلم و مورد استفاده در آموزش مطرح است، از بخش بزرگی از دستورات خداوند استنباط شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: دستورات الهی درباره تعلیم و تربیت در قالب آیات کریمه قرآن مجید و احادیث و روایات نقل شده از پیامبر اعظم(ص)، معصومان(ع) و نیز تحقیق و پژوهش های علما و دانشمندان مسلمان بیان شده است.

مدیر عامل اتحادیه تشکل های قرآنی در پاسخ به این سئوال که با اشاره به فرمایش امام راحل مبنی بر لزوم تربیت قرآنی کودکان، چگونه باید این موضوع در آموزش و پرورش عملی شود، اظهار کرد: درباره فرمایش امام خمینی(ره) باید توجه کرد که استخراج مبانی قرآنی و اسلامی تعلیم و تربیت گام نخست است، به طور مثال نگاه توحیدی به جهان هستی، جهان و دنیای مادی را بخشی از جهان هستی دانستن و برای هر عمل، اثری را در روح و جسم انسان قائل شدن نیز از اصول تربیت اسلامی است.

سرابی در پاسخ به این سئوال که نسبت علوم مختلف با قرآن چیست، تأکید کرد: برنامه ریزی آموزش و پرورش در نظام تعلیم و تربیت باید با اصول اشاره شده در قرآن طراحی شود و قدم های خوبی هم در این جهت برداشته شده است و با این نگاه یعنی علم را ابزاری در جهت رشد و کمال روحی انسان قرار دادن، باید برنامه ریزی آموزشی صورت بگیرد و این موضوع تنها در چند درس مشخص محدود نمی شود بلکه اصل حاکمی است که البته در طراحی و برنامه ریزی تمام دروس مورد توجه است و بعضی از دروس در آن به طور مستقیم و خاص به تبیین ابعاد جهان بینی اسلام خواهند پرداخت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در تدوین سند ملی برنامه درسی به تلفیق قرآن با سایر مطالب آموزشی توجه شده است، اظهار کرد: نسبت به تدوین چنین مطلبی اطلاع دقیقی ندارم اما حداقل این که بنده اثر خاصی از تلفیق قرآن با سایر موضوعات آموزشی را در دروس مختلف آموزش و پرورش مشاهده نکرده ام.

مدیر عامل اتحادیه تشکل های قرآنی تصریح کرد: اگرچه در دهه اخیر با اشارات مقام معظم رهبری تحول قابل تقدیری در مورد درس قرآن به وقوع پیوسته، با این توصیف باید توجه داشت که هنوز هم ساعات اختصاص داده شده به درس قرآن در مقاطع مختلف تحصیلی به ویژه در مقاطع ابتدایی بسیار ناچیز است و هرگز تکافوی آموزش قرآن را نمی کند.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به این که کلیات تعلیم و تربیت اسلامی در قرآن بیان شده است و البته بخش مهمی از دستورات عملی آن در دیگر منابع از جمله سیره و کلام معصومان(ع) آمده است، شاید انتخاب شعار تعلیم و تربیت اسلامی در آموزش و پرورش جامع باشد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به نهج می باشد